چگونه بر روی کاغذ طراحی لباس کنید
طراحان لباس و مد در طراحی لباس خود اغلب دیدگاههای خلاقانه خود را و کمبود محدودیت ها را در پیش طراحی های خود بیان می کنند. اگرچه ممکن است پیش طراحی های انها همسان با لباس نهایی نباشد، پیش طرح جایی است که ایده های انها کشف می شود و ارتقا می یابد. روی کاغذ است که طراحان مد لباس ها را خلق می کنند که انها را به صورت یک طراح نشان می دهند و لباس های خاص خلق می شود. آموزش طراحی لباس بر روی کاغذ محدودیت قائده ای و یا راهنمای خاصی ندارد، ولی نکات خاص را در طول پیش طراحی یک لباس مد در ذهن نگه می دارد.
قالب بدن که شامل کمر، پاها و نیم تنه است را پیش طراحی کنید. نوع بدن بر اساس اینکه بدن یک زن و یا یک مرد را طراحی می کنید متفاوت است. با قالب اصلی بدن انسان شروع کنید که به شما کمک خواهد کرد تا مقیاس های لباسی را بدست اورید. قبل از ادامه کار مطمئن شوید که مقیاس ها واقعی هستند. خط کمر را بر روی پیش طراحی بدن پیدا کنید. خط کمر جدا کننده ی طرح بالاتنه و پایین تنه است. طرح خود را بر روی نیمه پایینی خط کمر بکشید. اگر لباسی را طراحی می کنید، با قسمت پایینی لباس از خط پایین کمر شروع کنید. اگر شلوار طراحی می کنید، از خط کمر به عنوان نقطه شروع کننده استفاده کنید. در زمان طراحی نیمه پایینی لباستان این را به خاطر بسپارید که بعضی افراد کفل بزرگتری دارند. در مقاله طراحی لباس روی کاغذ چگونه انجام می شود؟ بیشتر با طراحی روی کاغذ آشنا می شوید، و در دوره آموزش طراحی لباس آشنا می شوید، این دوره به صورت 4 ترم توسط گروه آموزشی روحی برگذار می شود.
نیمه بالایی طراحیتان را با اضافه کردن قسمت بالای پیراهن و یا قسمت بالای تی شرت و شلوار انجام دهید. اگر دارید به سادگی شلوار طراحی می کنید، قسمت بالاتنه بدن را رها کنید. وقتی که قسمت بالای لباسهایتان را پیش طراحی می کنید، به خاطر بسپارید که زن ها مخصوصا در قسمت کمر و سینه ها سایزهای متفاوتی دارند. یک ساعت ریگی را در پیش طراحی در نظر بگیرید تا یک ظاهر واقعی خلق کنید. برای واقعی تر کردن طراحیتان متعلقات کوچک را اضافه کنید. به عنوان مثال، بعضی از طراحان کیف دستی، جواهرات و یا کلاه ها را برای کامل کردن طراحی لباس هایشان اضافه می کنند و می بینند که چقدر این متعلقات کوچک برای انها کار می کند.
با استفاده از ذغال چوب به پیش طراحیتان خط های ظریف اضافه کنید. این خط ها شامل پیچ و تاب ها در لباس، کمربند شلوار، و یا حلقه های ریز در بالا می باشد. اگرچه سایز پیچ و تاب ها در لباس ها تا یک حلقه باریک فرق می کند، ذغال چوب برای اضافه کردن تاکید در بخش های طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی کاغذ را با اضافه کردن رنگ به پیش طرحتان تمام کنید و از مداد رنگی بومی استفاده کنید. همچنین شما می توانید برای استفاده از تجارب متخصصین فنون طراحی لباس در دوره طراحی لباس متناسب با علاقه تان شرکت نمایید تا هرچه سریع تر بتوانید بر مباحث آموزش طراحی لباس تسلط پیدا کنید.
تجهیزات لازم برای طراحی لباس بر روی کاغذ
یک مداد سخت سربی اولین چیزی است که شما برای طراحی لباس به آن احتیاج دارید تا بتوانید طرح اولیه خود را با آن رسم کنید.استفاده از این مداد برای این است که به راحتی پاک میشود و امکان اصلاح خطاها میسر است. در این راستا شما به یک کاغذ زخیم و دارای جنس مناسب نیز احتیاج دارید . باید به این نکته توجه داشته باشید که از فشار دادن زیاد مداد بر روی کاغذ پرهیز کنید. استفاده از خودکار از آنجایی که قابل پاک شدن نیست به هیچ عنوان توصیه نمیشود. در آخر نیز شما به انواع ماژیک ها و مداد رنگی ها برای رنگ آمیزی طرح خود نیاز دارید که میتوانید آن ها را به سلیقه ی خود و با توجه به جنس پارچه ای که میخواهید نمایش دهدید انتخاب کنید.
نکاتی درباره رسم فیگور
فیگوری که رسم میکنید در طراحی شما (انگاره) نامیده میشود. لازم است ژستی برای آن در نظر گرفته شود تا بتوانید جزییات را در آن نمایش دهید. در طراحی لباس توجه به چگونه دیده شدن پارچه و لباس بر روی بدن حائز اهمیت است و به همین خاطر رسم الگوی لباس بر روی بدن انسان (انگاره) همیشه مورد توجه بوده است. از آنجایی که ممکن است کشیدن بدن انسان بر روی کاغذ برای هر طراحی لباس که صورت میگیرد کاری وقت گیر و خسته کننده باشد و طراحان نیاز داشته باشند تا از زمان خود بهره ی بیشتری ببرند در نتیجه بسیاری ار آن ها ترجیح میدهند تا از اسکچ های آماده استفاده کنند. اما در نهایت لازم است که طراحان لباس با آناتومی بدن انسان آشنایی لازم را داشته باشند و رسم کردن آن را فرا بگیرند. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر میخواهید طراحی تان حرفه ای و جذاب شود مهم است که انگاره خود را درست و متناسب بکشید اما قرار نیست الگوی شما برنده جایزه بهترین طراحی باشد. اگر می خواهید یک الگوی خوبی ارائه دهید آن را مانند یک مانکن کوچک دو بعدی تصور نمایید.
مراحل رسم فیگور و کشیدن لباس بر روی آن
1.رسم ستون بدن
اولین مرحله رسم کردن یک خط عمودی است که نشان دهنده ی ستون بدن است که از گردن شروع شده و تا انگشتان پا ادامه دارد. اگر برای فیگور خود ژست خاصی در نظر گرفته باشید به طور مثال اگر بخواهید باسن مدل کمی به سمت راست یا چپ متمایل باشد باید حلت اولیه آن را به وسیله ی همین خط نشان دهید. بعضی از دیزاینر ها متد ۹ سر را برای طراحی لباس مورد استفاده قرار می دهند، که در این مدل بدن را با مقیاس سر طراحی می نمایند؛ بدین گونه که سایز بدن ۹ برابر سایز سر رسم می شود. طوری که اندازه گیری بدن از ابتدای گردن تا پاها می باشد.
2.رسم کردن لگن
در مرحله ی دوم لازم است که شما یک مربع در وسط خط عمودی خود رسم کنید و حالت این مربع به ژست مدل شما بستگی دارد. یعنی اگر بازهم باسن مدل به سمت راست یا چپ متمایل بود می بایست مربع نبز به سمت راست یا چپ تمایل داشته باشد.
3.رسم بالاتنه
برای رسم کردن بالاتنه و شانه ها لازم است تا از هر گوش مربع در بخش لگن خط هایی به سمت بالا کشیده شوند و قوس کمر و سپس پهن شدن شانه ها نشان داده شود. همانطور که می دانید عرض شانه های انسان با لگن و یا همان عرض باسن انسان در واقعیت برابر هستند. در بسیاری از طراحی ها ممکن است شانه ها و باسن راست و مستقیم کشیده شوند اما برای حرکت دادن و نشان دادن ژست های متفاوت میتوان از خطوط متمایل استفاده کرد
4.رسم کردن سر و گردن
در مرحله ی چهارم باید سر و گردن انگاره ی خود را رسم کنید. توجه داشته باشید که گردن باید یک سوم عرض شانه ها و نصف طول سر باشد. برای نشان دادن سر و صورت بهتر است بیضی را که در ابتدا رسم کردید را پاک کنید و آن را متناسب تر بکشید و برای نشان دادن بهتر ژست مدل میتوانید سر را به سمت چپ یا راست متمایل کنید.
5.رسم کردن پاها
در فیگوری که رسم میکنید لازم است تا پاها طولانی ترین قسمت بدن باشند. طول پاها تقریبا چهار برابر سر مدل هستند. پا به دوقسمت ران ( از پایین لکن تا بالای زانو) و نرمه ساق پا (از پایین زانو و تا ابتدای مچ پا) تقسیم می شود. عرض ران ها تقریبا برابر با اندازه عرض سر است و سپس مخروطی رو به پایین رسم میشود که تا سر زانوها ادامه دارد و دوباره از زانو تا ساق نیز مخروطی دیگر رسم میشود.هر مچ پا تقریبا یک چهارم عرض سر است. طراحان حرفه ای مد و فشن با اغراق در نشان دادن قد مدل اقدام به بلند تر کشیدن پاها میکنند.
6.رسم کردن مچ پاها و دست ها
قسمت پایینی پا را مانند یک مثلث کشیده رسم کنید که طول آن به اندازه طول سر است. برای کشیدن دست ها نیز مانند پاها میباشد که از دو مخروط تشکیل میشود. مخروطی به سمت مچ دست و سپس انگشتان دست.
7.کشیدن لباس بر روی فیگور
پس از آنکه در مورد طرح لباس خود مطمین شدید آن را با جزییات کامل بر روی فیگور رسم کنید. توجه داشته باشید که برای بهتر نشان دادن ایده ی خود باید چین ها و قوس های لباس را به خوبی نمیش دهید. چین های اطراف آرنج، کمر، گردن و زانو ها را فراموش نکنید. به این مهم فکر کنید که لباس از شانه های مدل چگونه آویزان می شود و در طرح خود آن را نمایش دهید. استفاده از خطوط متفاوت مانند خطوط موج دار به شما این اجازه را خواهد داد تا چین ها در تار و پود پارچه شما نمایان شود. اگر در طرح شما پارچه از نوع طرح دار و چاپی است، می بایست کلیه جزئیات آن نشان داده شود. به چین و پلیسه های پارچه دقت داشته باشید که نسبت به تغییرات آن طرح روی پارچه شما هم تغییر خواهد کرد.
8.رنگ کردن طراحی
در این مرحله میتوانید با استفاده از یک قلم طراحی خود را پررنگ کنید و سپس خطوط اضافی را که برای کشیدن فیگور از آن ها استفاده کرده بودید را پاک کنید و در آخر قسمت های مختلف لباس را با رنگ های دلخواه خود رنگ کنید. می توانید با ترکیب رنگ ها و سایه ها روی مدل خود با کمی خلاقیت نقشی زیبا ایجاد کنید. اضافه کردن ویژگی هایی مانند مو ، عینک آفتابی، ساعت و یا آرایش جان بیشتری به طرح و مدل شما خواهد داد.
9.رسم طرح یک بعدی
علاوه بر کشیدن مدل که در بالا راجع به آن صحبت شد شما نیازمند کشیدن یک طرح تخت و یک بعدی از لباس خود هستید. این طرح لباس شما را در حالتی که روی یک سطح صاف پهن شده است نشان میدهد. این کار برای تسهیل در دوخت لباس انجام میشود و لازم است که اندازه ها و نسبت های آن دقیق باشند برای همین لازم است که یک نسخه از پشت لباس هم در این طرح کشیده شود تا جزییات به خوبی نمایش داده شوند.
تهیه و تنظیم توسط گروه محتوایی آموزشگاه طراحی لباس روحی